Artikel i Svenskt Näringsliv

Det händer mycket just nu kring mig och mitt företag, det känns riktigt roligt att folk känner sig inspirerade av mig och min livsresa! Det började med Nomineringen till Årets unga företagare hos Umeågalan. I fredags ringde Marin, en reporter från Svenskt Näringsliv och intervjuade mig, det var härligt vi skrattade väldigt mycket med mina historier! Så idag fick jag ett mail att artikeln är redan online hos dom. Ni kan läsa det här nedan eller läsa dem direkt på deras hemsida om ni KLICKAR HÄR

Skapa inte kunder – skapa fans!

Edel Puntonet - Fotograf Umeå

DRIVKRAFT Före detta black metalgitarristen Edel Puntonet har länge levt efter devisen ”Don’t make clients – make fans”. Men det var först under förra årets Umeågala han fick höra metalbandet Iron Maidens sångare Bruce Dickinson uttala orden. I år är umefotografen Edel Puntonet själv nominerad till Årets Unga Företagare.

Edels framgångsrecept är genialiskt enkelt.
– Alla kunder är mina bästa kunder. Det spelar ingen roll om de betalar 200 eller 20 000 kronor. Alla ska känna sig speciella, det är mitt motto, säger Edel Puntonet.

Det märks att fotostudion Edelphoto drivs av en talang. Hemsidan är full av snygga bilder från en självlärd fotograf och efter bara drygt tre år är omsättningen en miljon kronor med en vinstmarginal på 30 procent. Men förutom talangen finns en glöd och en iver som började på Kuba när företagets grundare var liten och drömde om TV-spel.

– Jag ville ha ett Nintendo. Men mamma och pappa tjänade 10-15 dollar i månaden och ett Nintendo kostade 100 dollar. Så jag insåg att jag måste tjäna egna pengar och började sälja egentillverkade träsmycken. Ett år senare köpte jag TV-spelet, säger Edel Puntonet.

Men Edel tröttnade snart på sitt Nintendo. Han köpte en harpun och försörjde sig på harpunfiske. Trots att han då tjänade mer än sin mamma och pappa och utmanade han sig själv ännu en gång genom att starta bandet Dana. Målet var att Dana skulle bli ett av Kubas bästa black metalband och spela på Kubas största rockfestivaler.

– Och vi lyckades med det. År 2006 släppte vi vår första CD-skiva The New Age, som blev utsedd till årets bästa rockskiva. Sedan fick vi vara med i kubansk TV och spela låtar från skivan. Då kände alla till oss, det var helt fantastiskt, säger Edel Puntonet.

Sedan kom nästa utmaning. 2007 landade Edel i Sverige. Han kunde knappt någon svenska, men det hindrade honom inte från att tjata till sig ett jobb som äggpackare hos Norrlandsägg. Där kunde han i lugn och ro fundera ut sitt nästa steg; foto. Det var efter att kompisen Christoffer Hellström värvat Edel till fotoföreningen Umemodellen.

– Christoffer visade mig en systemkamera för första gången. Så jag köpte jag en egen. Men efter ett tag kände jag mig begränsad av den, så jag köpte en bättre och sedan en ännu bättre. Jag trappade ned tiden på Norrlandsägg och startade upp Edelphoto i slutet 2010, säger Edel Puntonet.

Idag är det bara tiden som begränsar honom. För kunder har han gott om. På bara fyra år har han en kundstock som skulle göra många gröna av avund. Därför har han tagit emot en arbetspraktikant via Arbetsförmedlingen som blir anställd i slutet av november. Han redigerar Edels bilder, skickar fakturor och tar passfoton i fotostudion.

Nu är Edel Puntonet nominerad till Umeågalan i kategorin Årets Unga Företagare. Under förra årets gala såg han Bruce Dickinson föreläsa. Han satte ord på det som Edel alltid känt att han strävar efter; Don’t make clients – make fans. Och det fungerar utmärkt för Edelphoto. Men black metalfotografen själv skissar redan på nästa karriär.

– Jag vill föreläsa. Jag har gjort det en gång och nu vill jag göra det mer. Jag vill även investera i andra intressanta projekt. Foto kommer jag att fortsätta med, men jag vill göra något större, säger Edel Puntonet.

Martin Machnow

Nominerad till Årets unga företagare

Vilken härlig dag!!! Jag har redan tappat koll på hur många gånger telefonen har ringt och hur många sms jag har fått!! Umeågalan har nominerad mig till Årets Unga Företagare. Det känns mycket, mycket bra!!! Och just Umeågalan som är så stor gala och jag var där före året där jag fick till och med prata med Bruce Dickinson- sångaren från Iron Maiden. Ja, det var en fantastisk upplevelse!!! 😀

Så här skrev Umeågalan och VK idag:

Edelphoto AB
Edel Puntonet visade redan i unga år på Kuba sin entreprenöriella och kreativa ådra. Han prövade på allt från tillverkning av trähalsband, harpunfiske till musik. Med stor energi och entusiasm får han kunderna att le och 99 % återkommer med nya beställningar. Edel fick sin första kamera 2009 och har på kort tid och i tuff konkurrens utvecklat ett lönsamt fotoföretag i Umeå. Med en växande och nöjd kundbas spås Edelphoto en ljus framtid.

2.3Utskrift

ELON – MatsÅke på Teg

Ni har säker sett de här bilderna bakom bussarna åka runt i Umeå!? 🙂 Det är wall streta media som jobbar med buss/tv reklam här i Umeå och i hela landet. Tja, dom är kund till mij här i Umeå, så varje gång ett företag behöver nya bilder för bussreklam då är det jag som brukar ta bilderna. Jag är en jättetrevlig samarbete med dom, och speciell deras säljare Johan som är en kanonbra kille!

Det här gången fotade jag MatsÅke på Teg, dom kom till studion och vi tog de här porträttbilderna fort och smidigt! Det var faktist första gången som jag fotade åt dom så det var trevlig att få träffa dom 🙂

1st_VOL18_wallstreet_217820_umeå_skiss1.indd fotograf umeå - fotografer i umeå-0209 fotograf umeå - fotografer i umeå-0609

Före veckan fotade jag ICA Kvantum, bilderna ska också hamna på bussarna. Dom kommer på bloggen snart! 😉

Norrtåg reklamfoto 2014

Jag blir alltid lika glad när Norrtåg hör av sig för att boka en ny fotograferingstid!! 🙂 Deras fotouppdrag är alltid roliga och jag gillar dessutom att åka tåg!!

Denna gången åkte vi från Umeå till Hörnefors och tillbaka, det tar egentligen bara 15 minuter att åka ditt med tåg, så jag hade bara 15 minuter på mig för allt (fixa ljuset, hittar bra vilken, styra statister lite och få bra bilder). Jag hade aldrig haft så himla kort tid för fotografering, och så åker tåget så fort att man kommer fram på en ögonblick!! När jag minst förväntade det så var vi redan framme. Hanns jag ta bilderna då?! Oja om jag gjorde det!! 😀 Här nedan kommer några av bilderna. Hoppas att ni gillar dom!

FOTOGRAF UMEÅ - REKLAMFOTO - NORRTÅG-0679

FOTOGRAF UMEÅ - REKLAMFOTO - NORRTÅG-0649

FOTOGRAF UMEÅ - REKLAMFOTO - NORRTÅG-0629

FOTOGRAF UMEÅ - REKLAMFOTO - NORRTÅG-0603

Gravid & Liten

Vilken dag jag har haft!! Ibland undrar jag hur är det möjligt att man hinner med så mycket samtidigt! Fotograferade åt SPF.se och Arbetslivs Resurs under förmiddag och hade massor med bilder att redigera under hela eftermiddag samt väldigt många mail och telefonsamtal att svara på plus två mötte. Man känner sig som en spindel ibland! haha! Och imorgon ska jag fotografera åt två företag och en politiker så det blir spännande!! 😀

Här kommer några bilder jag ått Gravid och Liten förre veckan, dom har varit kund till mig i ca 1,5 år nu. Efter man har fotat ganska oftas åt samma kund under ett år så hinner man bli vänner också. Det är dom på gravid och liten, dom är väldig bra vänner och vi trivs väldig mycket med varandra.  Att jobba ihop är mycket givande tycker jag!! 🙂

Fotograf - fotografer - fotograf Umeå-66 Fotograf - fotografer - fotograf Umeå-33 Fotograf - fotografer - fotograf Umeå-